در دنیای مدرن امروزی در هر کسب و کار و تجارتی تبلیغات حرف اول را می زند در واقع می توان ادعا کرد که بدون تبلیغات، شناخته شدن و گسترش یک بیزنس عملاً غیر ممکن است؛ به همین دلیل امروزه روش های مختلفی جهت تبلیغات وجود دارد که هر یک کاربرد، مزایا و معایب خاص خود را دارند.فرقی نمی کند که شما در قالب یک شرکت، کسب و کار، تجارت و… در حال عرضه چه نوع خدمات، کالا یا محصولی هستید چراکه شما برای دیده شدن و جذب مخاطب یا مشتری نیاز به تبلیغات اصولی و مستمر دارید.
دنبال یک راه برای تبلیغات پر سود هستید؟؟؟ “بیلبوردهای فرودگاه کرمان“
بیلبوردها در واقع نوعی تابلو بسیار بزرگ و مستحکم هستند که در ارتفاع و مکان های پر تردد قرار می گیرند و امروزه به یکی از محبوب ترین، متداول ترین و اثرگذارترین روش های تبلیغاتی تبدیل شده اند.
بنابراین اکثر کسب و کارها و مجموعه ها برای معرفی خدمات یا محصولات خود از بیلبورد تبلیغاتی استفاده می کنند اما به نظر شما آیا هر بیلبورد تبلیغاتی موفق و اثرگذار است؟
قطعا خیر، هر بیلبورد تبلیغاتی نمی تواند به گسترش و دیده شدن کسب و کار شما کمک کند چه بسا در برخی موارد نتیجه عکس نیز داشته باشد چراکه طراحی بیلبورد اصول و نکات خاص خود را دارد که باعث عملکرد مثبت و اثرگذاری آن بیلبورد می شود.
باتوجه به محبوبیت و مزایای این روش تبلیغاتی و تاثیر آن در دیده شدن کسب و کارهای بزرگ و کوچک در ادامه این مطلب قصد داریم مفصلا به اصول طراحی بیلبورد تبلیغاتی بپردازیم پس با ما همراه باشید.
لوگو
لوگو نماد و علامت یک برند است و امروزه کمتر کسب و کار حرفه ای را می توان پیدا کرد که لوگوی متناسب با برند خود را نداشته باشد همانطور که اکثر ما لوگوی برندهای معروفی مانند اپل، آدیداس و… را می شناسیم.
یکی از مواردی که در طراحی بیلبورد تبلیغاتی باید به آن توجه ویژه ای شود قرارگیری لوگو در سایز و مکان مناسب است؛ در یک بیلبورد تبلیغاتی وجود لوگو اهمیت ویژه ای دارد و نباید آن را نادیده گرفت.
لوگوی کسب و کار مورد تبلیغ در بیلبورد نباید بیش از حد بزرگ یا بسیار کوچک باشد همچنین باتوجه به دیگر المان هایی که در بیلبورد وجود دارد باید در یک جای مناسب و متمایز قرار بگیرد؛ برای مثال در اکثر مواقع چاپ لوگو در قسمت بالا و طرفین بیلبورد مکان مناسبی است.
شعار
امروزه اکثر سازمان ها، شرکت ها، تجارت ها و… یک شعار دارند که به نوعی ادعایی برای بیان سطح توانمندی خود است و ما بسیاری از برندها را به واسطه شعار به یادماندنی آن ها به خاطر می آوریم؛ برای مثال ما شبکه یک را با شعار ” شبکه هر ایرانی” می شناسیم.
بنابراین اگر برندی که در حال تبلیغ است شعار خاص خود را دارد هرگز نباید در طراحی بیلبورد تبلیغاتی آن، شعار برند را نادیده گرفت بلکه باید به شکل خوانا، با فونتی درشت تر نسبت به توضحیات و در مکانی مناسب (ترجیحا قسمت میانی و فوقانی بیلبورد) نوشته شود.
دنبال یک راه برای تبلیغات محیطی پر سود هستید؟؟؟ “تابلوهای اتوبان کرمان“
متن بیلبورد
بیلبوردها تابلوهای تبلیغاتی هستند که در یک زمان کوتاه قرار است برند شما را به مخاطبان معرفی کنند؛ بر اساس تحقیقات میانگین وقتی که افراد برای توجه به یک بیلبورد صرف میکنند حدود ۶ ثانیه است.
بنابراین نباید در یک بیلبورد از توضیحات و متن های طولانی استفاده کرد؛ دقت داشته باشید که بیشتر بیلبوردها در اتوبان، معابر شهری و برون شهری نصب میشوند بنابراین درصد بالایی از کسانی که به یک بیلبورد توجه می کنند راننده ها هستند.
بیلبورد شما می تواند جلب توجه کند اما حق پرت کردن حواس افراد را ندارد پس بهتر است کل توضیحاتی که قرار است بر روی بیلبورد نوشته شود کوتاه، مختصر و مفید باشد؛ در اصل بیلبوردها حاوی یک پیام بازاریابی کوتاه هستند و نباید آن ها را بروشور اشتباه بگیرید.
ترکیب رنگ بیلبورد
یکی از فاکتورهای مهم در اصول طراحی بیلبورد توجه به رنگ است؛ تا جای ممکن رنگ غالب یک بیلبورد بهتر است با رنگ شاخص برند تناسب داشته باشد؛ بطور مثال همه ما شبکه ایرانسل را با رنگ زرد می شناسیم بنابراین بطور معمول در بیلبوردهای این برند رنگ زرد غالب است.
بنابراین اگر خدمات یا محصولات برند مورد تبلیغ از رنگ شاخصی برخوردار است؛ استفاده از این رنگ در بیلبورد ماندگاری آن را در ذهن بیشتر خواهد کرد البته این یک قانون ثابت نیست…
در هر حال در صورتی که رنگ های استفاده شده در بیلبورد هارمونی داشته باشند و از رنگهایی که جذاب و گیرا هستند استفاده شود میزان توجه مخاطبان به بیلبورد افزایش پیدا خواهد کرد؛ همچنین استفاده از رنگ های سایه روشن یا تکنیک های تنظیم نور در رنگ پردازی بیلبورد نیز موثر است.
در انتخاب رنگ بیلبورد باید به رنگ دیگر المان های بصری تابلو نیز توجه داشته باشید؛ برای مثال موضوع تبلیغ شیر از یک برند لبنیات باشد در صورتی که عکس شیر در بیلبورد وجود دارد انتخاب رنگ سفید برای غالب بیلبورد نمی تواند گزینه مناسبی باشد.
“بیلبورد کرمان” بهترین گزینه برای تبلیغات در کرمان
تصویرهای خلاقانه
تبلیغاتی که بر پایه تصویرسازی های خلاقانه هستند در چند سال اخیر بسیار رواج پیدا کرده و باید اقرار کرد که به خوبی مخاطبان را جذب می کنند؛ تصاویری که در بیلبورد تبلیغاتی استفاده می شوند تا جای ممکن باید ساده باشند.
این تصاویر باید با خدمات یا محصول برند تناسب داشته باشد و مخاطب با یک نگاه به تصویر هدف از تبلیغ را متوجه شود، دقت داشته باشید که خلاقیت با سادگی در تناقض نیست بنابراین یک طراح حرفه ای می تواند در این طراحی تصاویر ساده از نهایت خلاقیت استفاده کند.
یک تصویر خلاقانه و ساده می تواند حتی بدون هیچ متن و توضیحی برند شما را تبلیغ کند و تا مدت ها در ذهن مخاطب باقی بماند بنابراین تاثیر المان های تصویری در یک بیلبورد تبلیغاتی را نباید نادیده گرفت و در طراحی بیلبورد باید به آن توجه داشت.
خلوت بودن
یکی از اصولی که در طراحی بیلبوردها باید به آن توجه شود عدم شلوغی بیش از حد بیلبورد از نظر چاپ متن، تصویر و دیگر جزئیات است؛ بار دیگر به یاد بیاورید که اکثر مخاطبان تنها چند ثانیه کوتاه و به شکل گذرا برای دیدن بیلبورد شما وقت دارند.
بنابراین شلوغی بیش از حد بیلبورد ممکن است تمرکز مخاطب را در دریافت پیام تبلیغاتی بیلبورد کاهش دهد؛ ازاین رو در طراحی این نوع تابلو تبلیغاتی تا جای ممکن باید از چاپ تصاویر و نوشته های اضافه خودداری کنید.
طنز به میزان لازم
یکی از اصولی که می تواند باعث ایجاد یک بیلبورد تاثیرگذار باشد استفاده به جا و به اندازه از طنز است؛ بنابراین در طراحی تصاویر یا متن یک بیلبورد تبلیغاتی در صورتی که سوژه مورد تبلیغ ظرفیت طنز را داشته باشد می توانید در حد تعادل از قابلیت طنز در جلب توجه استفاده کنید.
اطلاعات تماس
در اصول طراحی تابلوهای تبلیغاتی مسئله درج اطلاعات تماس بسیار مطرح است؛ در برندهای حرفه ای که دارای برنامه ریزی تبلیغات و پلن های مختلف برای تبلیغ هستند معمولا از درج اطلاعات تماس در بیلبورد خودداری می شود؛ چراکه زمان توجه مخاطبان به یک بیلبورد عموما کوتاه است و وقت کافی برای یادداشت اطلاعات تماس وجود ندارد.
بنابراین عموما درج اطلاعات تماس در زمینههای تبلیغاتی دیگر صورت می گیرد با این حال اگر قرار باشد اطلاعات تماس در یک بیلبورد درج شود باید خوانا و در معرض دید باشد و بهتر است از کدهای تماس کوتاه استفاده شود.
نکات مهم در طراحی بیلبورد تبلیغاتی
جدا از اصول کلی که در طراحی بیلبورد تبلیغاتی باید رعایت کرد در طراحی بیلبورد تاثیرگذار بهتر است به نکات زیر توجه لازم را داشته باشید.
- پیش از اقدام به طراحی بیلبورد حتما باید در مورد نوع خدمات یا محصولاتی که توسط برند عرضه می شود اطلاعات لازم را به دست آورید.
- در طراحی تابلو به هیچ عنوان نباید غلط املایی و اشتباه چاپی وجود داشته باشد مگر به عمد، بر اساس خلاقیت و به منظور جلب توجه
- در طراحی بیلبورد بهتر است از رنگ هایی استفاده شود که در شب نیز قابل دید هستند
- تمامی متن هایی که روی تابلو چاپ می شود باید در سایزی باشند که از فاصله نچندان نزدیک نیز خوانا باشند
- از معرفی دو برند یا دو محصول متفاوت از یک برند در یک بیلبورد باید خودداری شود
- از چاپ تصاویر چند تصویر تکراری یا متن های مشابه در تابلو تبلیغاتی بپرهیزید
- تمام تصاویر و توضیحات تابلو باید بر اساس شئونات باشند
- از تاثیر خلاقیت در طراحی عکس ها تصاویر و متن بیلبورد قال نشوید
- استفاده از تکنیک هایی مانند چلنیوم (برجسته سازی)، طراحی سه بعدی المان ها، بازی با نور و… در بیلبورد تبلیغاتی می تواند تاثیرگذاری آن را افزایش دهد
- در طراحی تابلو تبلیغاتی باید به شرایط محیطی، المان های موجود در محل نصب و فضای اطراف تابلو تبلیغاتی توجه داشته باشید.
- یک طراحی یک بیلبورد حرفه ای چرخه نور محل نصب، طبیعت اطراف تابلو و المانهای طبیعی می توانند در خلاقیت شما الهام بخش باشند و…
در مجموع باید گفت که سادگی، خلاقیت و گویایی یک بیلبورد سه فاکتوری هستند که تاثیرگذاری بیلبورد به شدت به آن ها وابسته است.
بنابراین آنچه که در فرآیند طراحی و تولید یک تابلو تبلیغاتی اتفاق می افتد باید بتواند در یک نگاه توجه بیننده را جذب و در زمان بسیار کوتاهی پیام برند را برساند و اثرگذاری خود را ایجاد کند.