تبلیغات آنلاین یا اینترنتی
اینترنت و فضاهای آنلاین امروزه یکی از شلوغ ترین مکان ها برای فعالیت کاربران مجازی است؛ هرجا که پای اینترنت و فضای آنلاین یا شبکه مجازی در میان باشد تعداد بسیار زیاد از افراد جامعه در آن فعالیت خواهند داشت.
در دسترس بودن اینترنت، وسایل دیجیتال، اپلیکیشن ها و نرم افزارهای مختلف، فضای وب و… سبب شده است که تبلیغات آنلاین یا اینترنتی در سال های اخیر جزء برترین روش های تبلیغاتی باشند.
برندها و صاحبان کسب و کارها در وب سایت ها، شبکه های اجتماعی، کانال های مجازی و بطور کل هر فضایی که بتوان محتوای صوتی، متنی، تصویری و ویدیویی منتشر کرد برای تبلیغات استفاده می کنند.
این روش تبلیغاتی از راه های مختلفی در تمام فضاهای آنلاین قابل انجام است که مهم ترین آن ها شامل موارد زیر می باشد.
- تبلیغ به کمک سلبریتی ها و اینفلوئنسرها در فضای آنلاین
- تبلیغ از طریق پیام صوتی
- تبلیغ به شکل عکس یا ویدیو
- تبلیغ از طریق فضای وب مانند رپورتاژ آگهی، پوش نوتیفیکیشن و…
- تبلیغ از طریق صفحات مجازی و کانال های آنلاین معتبر
- پیام های آنلاین و…
در مجموع می توان گفت هر تبلیغ مستقیم یا غیر مستقیمی که با هدف نشر در فضاهای آنلاین و در بستر اینترنت صورت بگیرد در این گروه قرار دارد؛ از مزایای این روش می توان به موارد زیر اشاره کرد.
۱.حضور درصد بالایی از جامعه در فضاهای آنلاین مختلف
- دسترسی راحت کاربران به چنین فضای تبلیغاتی
- تنوع روش های تبلیغی که می توان در این فضا انجام داد
- پایین بودن هزنیه تبلیغات آنلاین
- امکان استفاده از افراد معروف برای تبلیغات آنلاین
- امکان نشر راحت تبلیغات و…
البته تبلیغ آنلاین معایبی نیز مانند عدم تمایل یا دسترسی درصدی از جامعه (افراد مسن، کودکان، افراد پرمشغله و…) به فضای اینترنت دارد.
همچنین ممکن است تبلیغات شما آنگونه که انتظار داشتید در فضای آنلاین انتشار پیدا نکند؛ درضمن در شرایطی که اینترنت در دسترس نباشد تبلیغ اینترنتی نیز کاربرد نخواهد داشت.
تبلیغات محیطی
از بهترین و مرسوم ترین روش های تبلیغات در سراسر دنیا می توان به تبلیغات محیطی اشاره کرد؛ در واقع اگر نقطه نهایی خرید را مبدا در نظر بگیریم به هر تبلیغی که خارج از نقطه نهایی خرید و در محیط واقعی انجام شود تبلیغات محیطی می گویند.
تبلیغات محیطی به تبلیغات خارج از خانه نیز شناخته می شوند؛ در واقع هر نوع متن، تصویر یا ویدیویی که شما در خارج از محیط خانه و پیرامون خود می بینید اگر جنبه تبلیغ برای نوعی خدمات یا محصول داشته باشد تبلیغ محیطی است.
تبلیغ محیطی معمولا به شکلی طراحی و منتشر شده که در ملاء عام باشد و شامل انواع زیر است.
- بیلبوردها
- تلویزیونهای شهری
- پوسترها
- کارتها و بروشورهای تبلیغاتی
- · استیشن بورد
- پبیلبوردهای سیار
- لمپوست
- استندها و…
در واقع آنچه که ما در فضای مترو، اتوبوس، فروشگاه، ایستگاه، ویترین و… به شکل عکس، متن، تصویر و ویدیو تبلیغی می بینیم نوعی تبلیغ محیطی است و از مزایای این روش می توان به موارد زیر اشاره کرد.
۱.تنوع بالای روش های تبلیغات محیط
۲.نمایش این تبلیغات در محیط های شلوغ و پرتردد
۳.تعدادی بالای بیننده های تبلیغات محیطی
۴.امکان بالای خلاقیت و جلب توجه در این نوع تبلیغات
۵.هزینه مناسب تبلیغات محیطی در اکثر مواقع
۶.راحتی اجرای تبلیغات محیطی در اکثر مواقع و…
لازم به ذکر است این روش تبلیغاتی اگرچه مزایای بسیاری دارد اما معایبی نیز می تواند داشته باشد؛ برای مثال هزینه بالای برخی از تبلیغات محیطی، نیاز به کسب مجوز، نیاز به طراحی حرفه ای و نصب در مکان مناسب.
در هر حال اگر تبلیغات محیطی در کرمان کسب و کار یا برند شما توسط یک مجموعه حرفه ای مانند مجموعه بستام صورت بگیرد قطعا نتیجه بخش و پربازده خواهد بود.
بهترین انتخاب برای تبلیغات محیطی در کرمان، بیلبوردهای فرودگاه کرمان است.
تبلیغات تلویزیونی
تبلیغات تلویزیونی جزء اولین روش های تبلیغاتی هستند که هنوز هم متداول و برتر محسوب می شود؛ در واقع آنچه که به شکل محتوای صوتی، تصویری، متنی یا ویدیویی در تلویزیون به منظور تبلیغ محصولات یا خدمات صورت می گیرد تبلیغات تلویزیونی نام دارد.
این روش تبلیغاتی جزء روش های حرفه ای است به شکلی که ناخودآگاه اکثر افراد حس مثبت و اعتماد بیشتری نسبت به تبلیغات تلویزیون دارند.
از طرفی بطور معمول تنها برندهای مطرح و پر درآمد توان ارائه تبلیغ تلویزیون را دارند به همین دلیل اکثر تبلیغات تلویزیونی که در طول روزمره خود می بینیم به برندهای مطرح مربوط است.
این نوع روش تبلیغاتی از رسمیت بیشتری برخوردار است و استانداردهای خاص خود را دارد و جزء روش های تبلیغی تاثیرگذار بر جامعه هدف محسوب می شود.
تبلیغات تلویزیون در دهه های گذشته همیشه فعال بوده و به رسمیت شناخته می شوند و این نوع تبلیغات چارچوب ها و استانداردهای خاص خود را دارد و نمی توان هر نوع تبلیغی را در این فضا انجام داد.
البته از معایب این روش می توان به هزینه بالای آن، نیاز به کسب مجوزها، سفارش و رزرو تبلیغات، محدود بودن زمان نمایش تبلیغی و… اشاره کرد.
تبلیغات مستقیم
یکی از انواع تبلیغاتی که در چندسال اخیر استفاده از آن بسیار متداول شده و بازده بالایی نیز دارد تبلیغات مستقیم است؛ در این شیوه تبلیغاتی صاحبان کسب و کارها یا برندها نمونه ای از خدمات یا محصولات برند خود را برای افراد معروف و تاثیرگذار ارسال می کنند.
برای مثال یک کمپانی لوازم آرایش پکیجی از محصولات آرایشی خود را برای یک اینفلوئنسر یا مجموعه آرایشی-زیبایی معروف ارسال کرده یا یک برند تولید کننده کفش، کفش های جدید خود را برای یک بازیکن ارسال می کند.
در واقع این برندها مستقیما خدمات یا محصولات خود را تبلیغ می کنند سپس شخص سلبریتی یا تاثیرگذار پس از استفاده از خدمات یا محصولات شما، در صورت رضایت آن را حمایت و تبلیغ می کند؛ از مزایای این روش می توان به موارد زیر اشاره کرد.
- امکان موفقیت این روش حتی برای برندهای نوپا یا برندهایی که چندان مطرح نیستند.
- بازده بالای این روش تبلیغات از طریق تاثیری که شخص سلبریتی بر مخاطبان خود دارد.
- تاثیر یا بازده زودهنگام این روش تبلیغاتی
- امکان تبلیغ مستقیم حتی در صورت فاصله جغرافیایی و…
البته این روش تبلیغاتی معایبی نیز می تواند داشته باشد؛ برای مثال مجموعه یا سلبریتی که شما برای او خدمات یا محصولات خود را ارسال کرده اید از برند شما حمایت رسمی نکند.
همچنین در برخی موارد شما باید در ازای تبلیغ مستقیم هزینه نیز پرداخت کنید و ممکن است مجموعه یا فرد مورد نظر پس از تبلیغ محصول شما را عودت ندهد و…(اکثر برندها جهت تبلیغ محصول یا پکیج خدماتی خود را به شکل هدیه ارسال می کنند نیازی به عودت نیست)
این روش تبلیغات ممکن است برای هر کسب و کاری مناسب نباشد بنابراین ابتدا بهتر است در این مورد اطلاعات لازم را کسب کنید و مجموعه بستام می تواند در این زمینه مشاوره لازم را در اختیار شما قرار دهد.
انتخاب بهترین روش تبلیغات
موارد فوق جزء متداول ترین و تاثیرگذارترین روش های تبلیغاتی در دنیا هستند اما روش های دیگری نیز مانند تبلیغات رادیویی، مطبوعاتی و… وجود دارند که هر یک مزایا و معایب خاص خود را دارد.
اینکه چه نوع تبلیغی در چه فضایی می تواند به دیده شدن، توسعه و رشد برند شما کمک کند به عواملی مانند نوع خدمات یا محصولات برند شما، محیط جغرافیایی، فرهنگ محیطی، جامعه هدف شما، وضعیت برند شما از نظر پیشرفت و… بستگی دارد.
برای مثال تبلیغ از طریق کارت چاپی یا پوستر برای یک برند نوپا می تواند مناسب باشد اما انتخاب این روش برای یک برند مطرح که قصد حفظ جایگاه و توسعه خود را دارد قطعا مناسب نیست.
در هر حال بهتر است به عنوان صاحب یک کسب و کار یا برند در هر وضعیتی که هستید تبلیغات خود را به یک تیم حرفه ای بسپارید تا متناسب به برند شما بهترین روش تبلیغاتی را انتخاب کرده و به شکل ایده آلی آن را طراحی و اجرا کنند.
اگرچه با وجود شرکت های تبلیغاتی متعدد و مدعی انتخاب یک مجموعه مطمئن بسیار سخت شده است اما مجموعه تبلیغات بستام با داشتن رزومه قوی می تواند نظر شما را جلب کرده و پاسخ مثبتی به اعتماد شما دهد.